Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Позориште

„Било да је пореклом из народа као италијанска Commedia dell’ arte, са двора као позориште Кон из Тајланда, повезано са обредима као у Африци, верско као миракуле у средњовековној Европи, или наводно божанско као индијски Катакали, позориште је вазда „сажет израз“ једне културе саздане од народних митова, легенди и обичаја, стварног начина живота и искустава, културе која је асимиловала у себи све врсте уметности, људског израза и општења.

Светско позориште се пружа преко огромне потке. На њој су обухваћени почев од засењујућег спектакла Кабукија, европске опере и северноамеричке музичке комедије, све до оскудне сценографије лишене декора или реквизита као у јапанском позоришту Но и „сиротињском позоришту“ народних ансамбала из Латинске Америке. Оно се може приказивати у класичним за ту сврху грађеним здањима, или на слободном простору на улицама и трговима као у неким крајевима СССР-а. Њима се може управљати по строго кодификованим конвенцијама, као у авангардним експериментима Ливинг театра. У њему се могу оживљавати велики тренуци из митова, религије или историје, као у грчком, афричком и тајском позоришту или стварати неки облик непосредне акције у корист маргиналних друштвених заједница, као у Северној и Јужној Америци. Оно може бити медијум за преношење класичног књижевног текста, или – као у неким делима Петера Хандкеа и Роберта Вилсона – одбацивати „насиље речи“. Оно може, као у Индији, Египту и Кини, настављати древну традицију драме, или ту традицију систематски одбацивати (као у земљама Запада, где је одбацивање традиција скоро само по себи постало традиција). У сваком случају, позориште је одувек давало подстицај стваралачким снагама појединаца и заједница и представљало одраз идентитета.

Позориште је, исто тако, састајалиште разних култура и средство за њихово обогаћење. Софоклова „Антигона“ је транспонована на креолски језик и афро-хаитска веровања, Шекспиров „Магбет“ у изражајне облике форме индијског позоришта Јакшагана, Брехтов „Кавкаски круг кредом“ на грузијске традиције, а Софоклова и Аристофанова дела прилагођена на одређену политичку ситуацију у Каталонији. Позориште је место за реафирмацију и потврђивање културног идентитета. Док у Европи адаптирају источњачку технику као што је Кабуки, Шекспир се игра у режији на коју утиче кинески циркус и Питер Брук води један међународни ансамбл глумаца по афричким селима, а земље трећег света које шаљу на међународне фестивале оно што је најбоље у њиховом традиционалном позоришту, употребљавају најмодернију авангардну технику да поново прикажу, жигошу и драматизују сопствену ситуацију.“

Позориште света, Гласник Унеска 11, Прозор у свет, година 36, април 1983, Уводни чланак, стр. 3

Фотографија преузета са интернет странице https://www.pozornica.me/aparte/3900-komedija-del-arte-od-ulicne-feste-do-umjetnosti/

НПРС © 2024. СВА ПРАВА ЗАДРЖАНА.