- Аутор текста: Спасоје Ж. Миловановић
- Редитељ: Југ Радивојевић
- Сценограф: Драгана Пурковић Мацан
- Костимограф: Татјана Радишић
- Композитор: Александар Сребрић
- Помоћник редитеља и сценски покрет: Игор Дамњановић
- Лектор: Јованка Божовић Миловановић
- Инспицијент: Дејан Андрић
- Суфлер: Маја Калаба
- Асистенти сценографа: Бојан Микулић, Милан Кнежевић
- Асистент костимографа: Ив@Мили
Премијера – 31. јануар 2020.
Представа траје 120 минута са паузом
Улоге:
- Јован Дучић: ЗЛАТАН ВИДОВИЋ
- Владета Милићевић: ЉУБИША САВАНОВИЋ
- Краљ Александар I Карађорђевић: АЛЕКСАНДАР СТОЈКОВИЋ
- Никола Узуновић: ДРАГОСЛАВ МЕДОЈЕВИЋ
- Иво Андрић: ВЕЛИМИР БЛАНИЋ, к.г.
- Михаило Дучић: АЛЕКСАНДАР ШЕВО*
- Бенито Мусолини: ЖЕЉКО СТЈЕПАНОВИЋ
- Гроф Ћано: БОРИС ШАВИЈА
- Геринг: ГОРАН ЈОКИЋ
- Хајдрих: МАРКО НЕДЕЉКОВИЋ**
- Принц Ди Сулмоне: АЛЕКСАНДАР БЛАНИЋ, к.г.
- Принцеза Ди Сулмоне: НИКОЛИНА ФРИГАНОВИЋ
- Анте Година: ЖЕЉКО ЕРКИЋ
- Плава дама: АЊА ИЛИЋ
- Густав Перчец: ДАНИЛО КЕРКЕЗ
- Јелка Погорелец: НАТАША ПЕРИЋ
- Петар Ореб: БОЈАН КОЛОПИЋ
- Беговић: РОК РАДИША
- Мијо Краљ: ВЛАДИМИР ЂОРЂЕВИЋ
- Величко Димитров Керин: ОГЊЕН КОПУЗ
- Шверцер: АНАНДО ЧЕНИЋ***
- Проститутка: ТИЈАНА ЈОВАНОВИЋ****
* студент четврте године Глуме на Академији драмских умјетности Тузла, у класи проф. Јасмине Челебић Тановић
** дипломирао Глуму 2017. године на Академији умјетности Бања Лука, у класи проф. Жељка Митровића
***студент четврте године Глуме на Академији умјетности Бања Лука, у класи проф. Жељка Митровића
****дипломирала Глуму 2017. године на Академији умјетности Бања Лука, у класи проф. Жељка Митровића
Спасоје Ж. Миловановић
ИЗМЕЂУ ФАКЦИЈЕ И ФИКЦИЈЕ
(из списатељско-драматуршке забелешке)
Дучић/ позоришно-историјски дневник, драма о животу и раду Јована Дучића (1874–1943), покушава да сагледа живот и дело једног од најзначајнијих песника, мислиоца и дипломате Србије и Југославије у турбулентним временима ослобађања јужнословенских народа од Отоманске и Аустроугарске монархије, стварања и разарања Краљевине Србије и Краљевине Југославије, те потпуног разочарења у идеју југословенства. (…) Буран друштвени живот испреплитан је са исто тако бурним приватним животом Јована Дучића. Велике љубави – Магдалена Мага Живановић и Јованка Дворниковић – те афера са Антоанетом Вогел у Женеви, због које је остао без дипломатске службе, и принцезом Ди Сулмоне у Риму, свака за себе носи потенцијал изузетне драмске интриге. Наша намера је да преплитањем јавног и приватног живота Јована Дучића препознамо оне теме које су одредиле не само историјски период у којем је живео и стварао, већ су одредиле и историјски тренутак којем се драма обраћа овде и сада. Дучић/ позоришно-историјски дневник свој заплет конструише на организовању атентата на краља Александра Карађорђевића у Марсељу 1934. године. Чињеница да је Јован Дучић био посланик Краљевине Југославије у Риму (1933–1937) и да је имао више него активну функцију у покушају његовог спречавања, јесу полазне основе драме. Понуђени заплет је уједно прилика и да публика упозна читаву галерију историјских и фикционалних ликова, сагледа политичке, друштвене и приватне односе историјског времена драме. Прелазак глумачког ансамбла из ликова у приватни коментар омогућава да Дучић/ позоришно-историјски дневник постане мешавина историјске драме, мелодраме и псеудополитичко-документарног театра. (…) Ликови су образовани као семиотичке скупине, чија потпунија карта дистинктивних црта даје прилику да се читава представа конципира као покрет масе, у којем искакање искрица појединих судбина постају метонимија и метафора друштва које представљамо и којем се обраћамо. (…)
У писању овог позоришно-историјског дневника користили смо многобројну литературу. Пажљиви читалац са лакоћом може да препозна историјске факте, као и реченице, па и читаве сцене забелешки, сведочења, архивске документације и белетристике: Дипломатски списи / Јован Дучић (приредио Миладин Милошевић, Просвета, Београд 1991), Убиство краља у Марсељу – позадина једног злочина /Владета Милићевић (Бон, 1959), Тајне емигрантских злочинаца – исповест Јелке Погорелец /Јелка Погорелец (https://mek.oszk.hu/19600/19688/19688.pdf), Ембахаде / Милош Црњански (Нолит, Београд 1983), Павелић и усташе/ Богдан Кризман (Глобус, Загреб 1978), доступни записници са саслушања усташких злочинаца у истражним поступцима које је спроводила тадашња југословенска тајна полиција УДБА, Бесни Миодраг Крстић (Лагуна, Београд 2018), Лиепа плавка Анте Павелић (http://www.cro-eu.com/forum/index.php?topic=3228.msg8919#msg8919); те бројни новинарски фељтони који су обрађивали убиство у Марсељу и живот Јована Дучића. Њиховим супротстављањем и реконтекстуализацијом трагали смо за причом о неограниченом процесу семиозе.
Дневници Јована Дучића за нас су не само сведочење, већ чаролија оних који стварају историју. За потребе драме поједини историјски факти су измењени. (…)
Фото галерија