У петак 17. маја са почетком у 11.00 часова у Народном позоришту Републике Српске одржана је конференција за медије поводом саопштења селекције III Међународног фестивала монодраме младог глумца, који се одржава у склопу пратећег програма Театар феста. Селекторка др Љиљана Чекић је саопштила овогодишњу селекцију Фестивала монодраме, који се ове године одржава под слоганом „Најбоље тек долази“.
Извјештај селектора III Међународног фестивала монодраме младог глумца,
који се одржава у оквиру XXII Театар феста „Петар Кочић“ 2019
Прије двије године, као прилика да се млади и још недовољно афирмисани глумци представе позоришној публици у оквиру пратећег програма Театар феста „Петар Кочић“ покренут је фестивал, који од 2019. године носи назив Међународни фестивал монодраме младог глумца, мада му је интернационални карактер иманентан од самог оснивања. Иако само сегмент пратећег програма Театар феста „Петар Кочић“, Фестивал монодраме младог глумца по свом квалитету и значају не заостаје за „великим фестивалом“, већ одважно, са пуно енергије и посвећености, расте и развија се не слутећи докле би могао да дође, јер како рече Николај Гогољ „Младост је срећна, јер за њу постоји будућност.”
Понекад провокативни, али увијек посвећени ономе шта раде, са пуно вјере да позориште ипак може да промијени свијет млади глумци храбро улазе у најтежу и најнепопуларнију позоришну форму – монодраму. Без помоћи партнера, често и без икаквог декора, попут гладијатора, они ступају на сцену – арену и започињу своју борбу са замишљеним противницима пред очима гледалаца. Свјесни добре енергије оних који их посматрају, али и властите вриједности, млади лавови успијевају да савладају искушења које намеће позоришна естетика и 30, 40, или 60 минута држе пажњу гледалаца нижући перле на свом сценском дјелу.
Надахнуће за своје монодраме, дубоке интимне исповијести, млади умјетници су проналазили у биографијама славних личности, али и у животима антихероја рођених у пишчевој имагинацији. Откривали су занимљиве и интригантне теме кроз које се транспоновала повремено тешко контролисана младалачка енергија. Досљедни у својој вехементности и артикулисаности и онда када посумњамо у њихову спознају дубине тематике којом се баве, успијевали су понекад интуитивно, а понекад дубоко промишљајући на задану тему да пронађу свој аутентичан сценски израз, као и одговоре на питања зашто и како.
Кроз њихов умјетнички израз провлаче се савремане социјалне теме које представљају интегрални и нераскидиви дио социолошко-идеолошког миљеа у коме су настале и из кога се прелијевају у другачије, а ипак исте средине. Иако монодрама глумцу нуди могућност интерпретације више ликова које својом игром ствара појединац-сценски усамљеник, представе које су изабране у такмичарски програм овогодишњег Фестивала монодраме говоре о усамљеним јунацима, њиховим животним причама, размишљањима, страховима, искушењима, борби или, једноставно речено, животу.
У селекцију 3. Међународног фестивала монограме младог глумца уврштене су сљедеће представе:
1. Пометња питомцa Терлеса Роберта Музила, у драматизацији Васка Раичевића и режији Зорана Ракочевића, АТАК Подгорица, игра Марко Тодоровић.
2. Нисам била овде Неде Гојковић, у режији Мине Ћирић, Факултет драмских уметности Београд, игра Татјана Димитријевић.
3. Ја Исадора, ауторски пројекат Кристине Шиканић, Академија умјетности, Бања Лука, игра Кристина Шиканић.
4. Робијаш Ахмета Муратбеговића, драматизација и режија Муниб Милинкић, Зеница, игра Адем Смаилхоџић.
5. Песник за песника Момчилa Настасијевићa, НАСТеатар, Горњи Милановац, игра Иван Перковић.
6. Има нека тајна веза Душка Трифуновића и Милана Димића, Академија умјетности, Бања Лука, игра Милан Димић.
„Бити спреман то је све“, рече прије готово пола миленијума најзначајнији јунак највећег драмског писца свих времена. Али, како знати да ли је човјек спреман и како то спреман треба да изгледа у очима гледаоца? Једини начин је заиграти, а одговор ће се родити сам.
У Бањој Луци, 15. маја 2019.
Доц. др Љиљана Чекић