Додјелом награда и извођењем представе “Цигански кабаре” у част награђених, у суботу 8. јуна завршен је овогодишњи XXII Театар фест “Петар Кочић” 2019.
XXII ТЕАТАР ФЕСТ „ПЕТАР КОЧИЋ“ 2019.
Извјештај стручног жирија
Стручни жири у саставу, проф. др Лука Кецман, театролог, (предсједник), Селимир Радуловић, књижевник (члан) и Милош Латиновић, директор БИТЕФ Театра (члан), је у периоду од 3. до 7. јуна 2019. године одгледао пет представа и на својој посљедњој сједници закључио сљедеће:
Фестивал са својих 22 године оправдава постојање и прераста у позоришни и културолошки догађај без којег Бања Лука, Република Српска, али и регион, више не би могли да се умјетнички легитимишу. Напори који су ове године учињени да се доведу релевантна позоришна остварења су плод великог труда и залагања селектора и директора Фестивала, што је резултовало неуједначеним квалитетом виђених позоришних остварења. Жири је посебно задовољан што је имао могућност да расправља о појединостима и специфичностима, виђеним у представама, које су их издвојили за награде. Чиста срца и сасвим сигурни, констатујемо да је овогодишњи репертоар Фестивала био на трагу свих претходних. Надамо се да ће досадашњи напори позоришних стваралаца Народног позоришта Републике Српске допринијети да Бања Лука добије модерну и адекватну позоришну салу у којој ће моћи да се играју све представе. Ово наводимо зато што су из овогодишње понуде изостале представе које својим габаритима нису могле да стану на ову сцену.
Уз констатацију да је жирију био омогућен несметан и професионалан рад, а у складу са пропозицијама овог Фестивала, доносимо сљедеће
ОДЛУКЕ
Да за најбољу представу Фестивала буде проглашена представа ТАРТИФ, рађена у копродукцији Српског народног позоришта и Народног позоришта Сомбор, у режији Игора Вука Торбице, коју одликује изузетан склад колективне игре, врхунско глумачко умијеће, јасна и перфектна редитељска поетика која је у апсолутном складу са сценографским и костимографским рјешењима и која иде у ред представа које се именују као тотални театар.
Одлука је донесена једногласно.
Да награда за најбољу режију буде додијељена Игору Вуку Торбици за режију представе ТАРТИФ. Врло промишљеним и тачним осавремењавањем Молијеровог текста редитељ је поново доказао своју специфичну редитељску поетику.
Одлука је донесена једногласно.
Да за најбољи текст одигран на Фестивалу буде проглашен текст У ЧИЈЕ ИМЕ аутора Александра Михаиловића. У духу и на трагу драмске поетике Љубомира Симовића, Михаиловић је још једном подсјетио на судбину умјетника у туробним временима и на вјечно питање да ли музе треба да ћуте, док топови грме.
Одлука је донесена једногласно.
Да за најбољу глумицу Фестивала буде проглашена ХАНА СЕЛИМОВИЋ за улогу Дорине у представи ТАРТИФ. Изузетним глумачким средствима, контролисаном експресијом, у игри прије свега, Селимовићева је дочарала лик комплексне жене која је спремна на рушење свега постојећег да би се остварила њена истина.
Одлука је донесена једногласно.
Да за најбољег глумца Фестивала буде проглашен САША ТОРЛАКОВИЋ за улогу Тартифа у представи ТАРТИФ. У изузетно захтјевном глумачком задатку остварен је висок степен игре којом је демонстрирано потпуно познавање широке лепезе глумачког изражавања.
Одлука је донесена једногласно.
Жири:
др Лука Кецман, предсједник
Селимир Радуловић, члан
Милош Латиновић, члан
Дирекција Тетар феста је донијела посебну одлуку да Специјалну награду овогодишњег XXII Театар феста „Петар Кочић“ 2019, додијели Сатиричком казалишту Керемпух, за колективну игру у представи „Говори гласније“, аутора Бобе Јелчића.
Извјештај жирија III Међународног фестивала монодраме младог глумца
који се одржава у оквиру XXII Театар феста „Петар Кочић“ 2019.
Жири III Међународног фестивала монодраме младог глумца, који се одвијао под слоганом „Најбоље тек долази“, радио је у саставу Душко Љуштина, предсједник жирија, Владимир Ђуричић и Џевдет Тузлић, чланови, одгледао је шест представа које је одабрала селекторка фестивала, гђа Љиљана Чекић и донио једногласну одлуку да је најбоља представа овогодишњег фестивала монодрама „Пометње питомца Терлеса“, Роберта Музила, у драматизацији Васка Раичевића и у режији Зорана Ракочевића, а у изведби Марка Тодоровића. Представа је рађена у продукцији АТАК Подгорица.
Ова контроверзна прича о одрастању у немирним годинама, не само за младог човјека какав је питомац Терлес, него и за цијели народ снажно комуницира са садашњим временом остављајући гледаоца збуњеним и загледаним над универзалним дилемама и искушењима на које није имун нити један простор или вријеме. Чудесна синергија која настаје у синтези драмског текста, осебујног редитељског рукописа и експресивне глуме ствара сценски догађај који провоцира, али и хипнотише. Млади глумац, Марко Тодоровић, слиједећи редитељску замисао Зорана Ракочевића, безрезервно и жестоко, како то само младост може, артикулише лик питомца Терлеса суверено владајући глумачком вјештином у маниру великих мајстора глуме.
Жири:
Душко Љуштина
Владимир Ђуричић
Џевдет Тузлић
У Бањој Луци, 07.06.2019.
Одлука жирија РТРС-а
Жири РTРС-a у саставу: Јелeна Којовић Тепић, предсједник, Мишо Кочић, члан, Татјана Бурсаћ, члан, додијелио је награду под називом “Корак у храброст” Игору Вуку Торбици за адаптацију и режију представе “Тартиф“, настале у копродукцији Српског народног позоришта Нови Сад, и Народног позоришта Сомбор.
Образложење:
Таман кад смо помислили да класике данас воле још само позоришни критичари, док стварно позориште рони по ужасима стварности, појавио се Игор Вук Торбица и показао како се чита класична драма. Смјестио је у Тартифа најупорнију и тиме најопаснију болест наших дана, болест о којој се готово никад не говори- заводљивост демагогије. Његов Тартиф нас тихим и саосјећајним гласом подсјећа да смо грешни и биједни и ми му вјерујемо и слиједимо на утабаној стази грађанске послушности. Торбица храбро, изузетно успјелим театарским изразом, без претјеривања, тачно и прецизно упире прст у све нас и подсјећа на готово заборављену вјештину слободног мишљења.
ИЗВЈЕШТАЈ ЖИРИЈА КОНКУРСА НАРОДНОГ ПОЗОРИШТА РЕПУБЛИКЕ СРПСКЕ ЗА НАЈБОЉИ САВРЕМЕНИ ДРАМСКИ ТЕКСТ – 2018/2019
На овогогодишњи традиционални, Конкурс Народног позоришта Републике Српске пристигла је 31 драма која испуњава све услове прописане Статутом Конкурса. Жири је одржао први састанак 15.04.2019. године и приступио читању свих пристиглих текстова.
На другом састанку Жирија (20.05.2019) одлучено је да се у ужи избор уврсте сљедеће драме: Окрени се ка мени(шифра: ДОБРО ВЕЧЕ), Историја будућности (шифра: ПОСМАТРАЧ), Кућа снова (шифра: ТРИПУТ Х), Портрет живота индига (шифра: ЂМ21ПП07) и Блогер (шифра: БРЕЗА). Договорено је да се на сљедећем састанку изнова разговара и о драмама Шпорет, Тонско искуство и Деспот.
На трећем састанку Жирија (22.05.2019) детаљно су анализиране наведене драме а Жири је одлучио (са једним гласом против) да се за најбољи савремени драмски текст прогласи драма:
ИСТОРИЈА БУДУЋНОСТИ (шифра: ПОСМАТРАЧ) аутора Милана Миловановића
Радња комада смјештена је у атипичну установу за душевне болести гдје поглед из будућности хронотопски згушњава вријеме садашње, а и прошло. Драма је, дакле, у цјелости онеобичена, „пацијенти“ су нормални и здрави људи а „лијечи“ их „продужена рука“ власти која је похотна, болесна и незајажљива. У том и таквом искошају, кривом огледалу, аутор је остварио Гогољевски сатиричну друштвену драму непознате јурисдикције и трајне актуелности. Актуелна колико и пророчка, (попут Калхаса, напримјер), писана сигурном руком прецизне драматургије, она се убједљиво издваја из збира пријављених драма и, утисак је, „тражи“ своје мјесто у цјелокупном корпусу модерне српске драме.
Жири посебно цијени списатељски и сценски потенцијал драме ОКРЕНИ СЕ КА МЕНИ (шифра: ДОБРО ВЕЧЕ), као и драму ШПОРЕТ (шифра: 123123) и препоручује Народном позоришту Републике Српске да их откупи и изведе на својим сценама.
ЖИРИ:
Раде Симовић, предсједник
Предраг Бјелошевић, члан
Милан Гајић, члан