У Босанском народном позоришту Зеница у петак 30. априла је одржана конференција за медије на којој је селекторка XX фестивала бх. драме Зеница 2021 Љиљана Чекић саопштила избор представа које су ушле у такмичарски програм. Селекција Фестивала обухвата представе које су премијерно изведене у периоду од 15. марта 2019. године до 15. марта 2021. године. Фестивал је заказан за мјесец септембар текуће године, а о тачном датуму јавност ће бити благовремено информисана. Представа НПРС „Дервиш и смрт“ аутора Меше Селимовића у адаптацији и режији Дејана Пројковског, уврштена је у такмичарски програм јубиларног XX фестивала бх. драме, који ће бити одржан у септембру текуће године у Зеници.
Према одлуци селекторке Љиљање Чекић, у селекцију XX фестивала бх. драме уврштене су сљедеће представе: „То никад нигдје није било“ Народног позоришта Сарајево, представа „Дервиш и смрт“ Народног позоришта Републике Српске из Бање Луке, „Идентитлук“ у копродукцији Студија за изведбене умјетности, Хрватског народног казалишта Мостар и Народног позоришта Мостар, затим представа „Ништа нас не смије изненадити“ у копродукцији Позоришта младих Сарајево и Фестивала МЕСС, „Крекетање“ у продукцији Народног позоришта Тузла, представа „Шиндлеров лифт“ Камерног тетара 55 Сарајево, као и представа „Није човјек ко не умре“ Позоришта Приједор. Селкторка је имала прилику да погледа двадесет пријављених представа и према њеним ријечима посљедње двије године је обиљежила и мања продукција представа, што је наравно резултат пандемије. Према ријечима селекторке овај јубиларни Фестивал бх. драме је посебно значајан јер је планирано да буде одржан у условима кад су позоришни живот и позоришна продукција у изузетно тешкој ситуацији.
Образложење селекторке:
„Дервиш и смрт“, представа Народног позоришта Републике Српске из Бањe Луке, ауторски је пројекат македонског редитеља Дејана Пројковског који нам даје ново читање култног Селимовићевог романа, које попут митских приповијести живи у колективном памћењу сваког гледаоца. Ово је једна од оних представа какву познајемо још из античких времена, када гледаоци будно прате радњу иако су упознати са причом. Сценску енигму бањалучке представе редитељ је покушао да откључа на необичан начин. Интимна драма Ахмеда Нурудина испричана је у форми сценског спектакла. Било је то храбро ходање по оштрици ножа на којој је требало знати еквилибрирати. Монументална сценографија Велентина Светозарева испуњена пијеском одређује правац у коме се развијао редитељски концепт. Метафора пијеска, односно праха из кога смо постали и у који ћемо се вратити јасно се види као окосница редитељске идеје. Пијесак који попут воде прочишћава, али и попут земље затрпава, улази у тијело, али и душу сценских јунака претварајући их у ништавило. Сценографска поетика доминира сваком сценом представе стварајући својеврсну пјешчану симфонију.
У Зеници, 30. априла 2021.
др Љиљана Чекић