ПРОЈЕКЦИЈА ФИЛМА "ДАЈТЕ НАМ СЛОБОДУ" У НПРС

Народно позориште Републике Српске вас са задовољством позива на пројекцију филма Ренеа Клера "Дајте нам слободу" – сцена “Петар Кочић”, понедељак, 23. октобар 2017. године у 19:30 часова (улаз са бочне стране).

УЛАЗ ЈЕ СЛОБОДАН!
 
Разговор о филму након пројекције.
 
Разговор води Славиша Радан, драматург.

Између два свјетска рата, у Француској, тачније у Паризу, у извјесном проценту је постајала публика која је, када је у питању умјетност, имала другачије потребе од осталих – већим дијелом су то били интелектуалци избјегли од совјетске револуције. Постојање публике на коју су увијек могли рачунати, као и новооснованих филмских клубова у којима су филмови приказивани, младим је филмским ствараоцима осигуравало предуслове у којима су могли стварати, и што је најважније, остати аутономни. Експериментисали су, углавном се супростављајући конвенционалним техникама филмске нарације, па су тако и открили нове, специфичне могућности филмског језика. Ту се прије свега мисли на двије ствари - елиминисање статичности објеката унутар самог кадра (понекад и саме камере) и на монтажу у којој се, на примјер, брзом измјеном кадрова ствара посве специфичан ритам покретних слика који је у стању да говори више од било какве нарације. Међутим, ти млади аутори (Луј Делик, Жермен Дилак, Марсел Лербије, Абел Ганс, Жан Епстен) који су себе звали филмским импресионистима, нису сматрали да је довољан нови ритмички распоред материјала, већ су хтјели, по узору на сликаре импресионисте, наговијестити неисказано, тј. помоћу импресионистичке монтаже и фотографије на филму показати расположења, мисли и осјећања, оно што није могуће испричати. Ужасавали су се „позоришта на филму“, а ту се прије свега мисли на нарацију и садржај. Тако је Жермен Дилак писала „Да смије да се посумња у то да је филмска умјетност приповједачка умјетност“, а Жан Епстен је говорио да „Не постоје приче. Постоје само ситуације... без почетка, средине и краја. Желим да се сниме филмови у којима се ништа, или скоро ништа не дешава... у којима најскромнији детаљ наговјештава тон неке скривене драме“. Међутим, и поред свег труда, нису успијевали - са једне стране, форма је исувише преувеличавана, а са друге стране, нису успијевали у потпуности елиминисати садржај. Корак даље у ослобађању филма од његових устаљених конвенција, начинили су Мен Реј, Ферман Леже, а понајвише Рене Клер коме посвећујемо ово вече Филмотеке. Он је у свом филму „Међучин“ успио елиминисали сваки садржај, а тиме и све дијалоге – и касније су му, у звучној ери филма, дијалози сведени на минимум, притом никад не наглашавајући или понављајући оно што је већ видљиво као покретна слика. Дакле, успио је доспјети до чистог ритма покретне слике, тј. до остварења чисте визуелне симфоније, чиме је постао један од утемељивача филмског правца “чисти филм”, а сам филм је постао манифест француске авангарде. “Међучин” је представљао и ругање свим конвенционалним формама филмске производње. У њему се, такође, већ наслућује и исмијавање грађанских обичаја, али и благонаклоно карикирање типова из народа што је специфично за Клерове касније филмове, а понајвише за филм „Дајте нам слободу“, који је комбинација маште и друштвене сатире. Пун је и побуњеничког духа - од гледалаца захтијева ангажованост, заузимање става - а на нивоу идеје се залаже против модерне тираније машина и против „хвалоспјева раду“ када тај рад није занимљив и убија човјекову креативност. Овдје треба напоменути да Клер (слично Луису Буњуелу) сматра да проклетство човјечанства лежи у томе што је своју душу продало науци. То је касније још експлицитније наглашено у филму “Љепота ђавола” из 1950. гдје се људска коб (у облику Мефиста) јавља усљед погрешне примјене материјалног прогреса. На крају треба додати да Клер у својим филмовима од ироније не поштеђује никога. Чак ни свијет типова, иза којих привидно стоји и за које се залаже. Иронише чак и сам њихов систем рамишљања.

 
Славиша Радан


Add this to your website

Репертоар

 

Grad-Banja-Luka

mtel logo

 

 

 

 

bel-tv

 

nezavisne-novine-logo

radio-nes-logo

Kontakt logo-01 sajt